Co przedstawiamy w tabelach

Prezentujemy oferty niektórych firm leasingowych na zakup maszyny poligraficznej i samochodu osobowego. Są to popularne przedmioty i przedsiębiorstwa często korzystają z leasingu, aby sfinansować ich zakup. Przyjęliśmy, że firmy przedstawiają nam wyliczenia dla leasingu operacyjnego, oparte na WIBOR 3-miesięcznym (4,22 proc.). W obu zestawieniach pierwsza rata stanowi opłatę wstępną, a ostatnia wykup. Oznacza to, że w zależności od przedmiotu klient płaci 58 lub 34 raty. Przyjęliśmy, że wartość maszyny to 1,5 mln zł netto. Przedsiębiorstwo leasinguje ją na 5 lat. Opłata wstępna wynosi 10 proc. wartości. Wartość końcowa to w pierwszym wariancie 1 proc., a w drugim 20 proc. Z kolei cena samochodu osobowego to 50 tys. zł netto. Czas leasingu wynosi 3 lata. Opłata wstępna w każdym wariancie - 20 proc. wartości auta. Opłata rezydualna - 1 proc. i 10 proc.

Dodatkowo poprosiliśmy o kalkulację, która zakłada najwyższy możliwy wykup, który leasingodawca przy tych parametrach może zaoferować. W zależności od firmy w trzecim wariancie opłata resztowa wynosi więc od 20 do 44 proc. Wyniki uzyskane od firm znajdują się w tabelach obok. Do obu zestawień, zarówno gdy dotyczą auta, jak i maszyny - trzeba jeszcze doliczyć 22 proc. podatku VAT. Przy leasingu nominowanym w walutach obcych opłaty zwykle przeliczane są na złote zgodnie z aktualnym kursem NBP. Koszt leasingu nie uwzględnia ubezpieczenia. Przy maszynach klient może dodatkowo zapłacić od 35 do ponad 40 tys. zł za ubezpieczenie przez cały czas trwania umowy. Przy samochodach roczne ubezpieczenie kosztuje od 3,5 do ponad 5 proc. wartości pojazdu.

Oczywiście przedstawione oferty nie mają charakteru wiążącego z tej prostej przyczyny, że nie został określony klient. Leasingodawca nie znał więc jego kondycji finansowej. A im jest ona lepsza, tym lepsze warunki finansowania. Poza tym nie wszystkie firmy mogły dostosować ofertę do założeń, które do nich przesłaliśmy. Przykładem jest choćby EFL czy BPH Leasing (szczegóły w opisach pod tabelą). Dlatego bezpośrednie porównanie ofert może być trudne. Chodziło nam raczej o pokazanie, jak zmienia się wysokość raty leasingowej w zależności od tego, czy klient decyduje się na leasing z wysoką, czy z niską wartością końcową. Ostateczna oferta firmy leasingowej może odbiegać od symulacji, które prezentujemy.