Zdaniem specjalistów
Zarabiają na turystyce zdrowotnej

Andrzej Witek, prezes spółki CenterMed i opiekun powstającego klastra Medycyna Polska w regionie południowo-wschodnim

Nasza inicjatywa klastrowa powstała w ramach działającego od 2004 roku konsorcjum Medycyna Polska. Jest to zrzeszenie kilkudziesięciu niepublicznych przychodni z regionu południowo-wschodniej Polski. Chcieliśmy rozwijać współpracę i realizować nowe projekty. Stąd pomysł na utworzenie usługowego klastra o profilu medycznym, którego zostałem inicjatorem i opiekunem.

Dzisiaj w obrębie tworzonego klastra działa m.in. kilkadziesiąt największych przychodni z naszego regionu, kilkanaście uzdrowisk, hotele, ośrodki odnowy biologicznej ( spa), biura turystyczne, producenci sprzętu i oprogramowania medycznego; firmy te dysponują działami badawczo-rozwojowymi. Staramy się też pozyskać kilka wyższych uczelni. Do współpracy zachęcamy samorządy wojewódzkie i lokalne. Ale niestety, mimo okazywanej nam życzliwości nie uzyskaliśmy od nich istotnej pomocy. Myślę, że barierą jest brak doświadczenia samorządów w tej dziedzinie.

Ale i sami przedsiębiorcy obawiają się współpracy w ramach klastra. Choć naszej grupie udało się przełamać tę niechęć. Przeważyły wspólne korzyści współpracujących firm.

Niebagatelną rolę odegrała pomoc firm szkoleniowych i instytucji organizujących szkolenia dla grup zadaniowych tworzących klastry. Są one finansowane z funduszy Europejskiego Funduszu Społecznego (www.efs-klastry.pl). Na zorganizowanie biura klastra czy realizację pierwszych projektów uruchomimy też własne środki. Przykładowo udział w kongresie Polonii już zostałsfinansowany ze wspólnej składki. Liczymy też na środki z unijnych funduszy zaplanowanych na lata 2007 - 2013. Dzięki podjęciu tej inicjatywy klastrowej będziemy mogli je pozyskać i efektywnie wykorzystać.

Naszym celem jest przygotowanie i wdrożenie pomysłów, które będą korzystnie wpływać na rozwój biznesu medycznego i turystycznego w regionie. Pierwszą tego typu inicjatywą jest utworzenie firmy PolMedTour, która zajmuje się turystyką zdrowotną. Planujemy również uruchomić jednolitą platformę IT do obsługi pacjentów z naszego regionu; pozwoli ona na gromadzenie i przetwarzanie informacji. Chcemy też rozwijać usługi telemedycyny.

Zamierzamy zbudować sieć powiązań między firmami działającymi w szeroko pojętej branży usług medycznych i turystycznych (przychodnie, kliniki chirurgii jednego dnia, sanatoria, spa, centra rehabilitacji, biura turystyczne, firmy transportowe), wyższymi uczelniami i firmami badawczo-rozwojowymi pracującymi dla sektora usług medycznych. Przede wszystkim jednak liczymy na wzrost przychodów wynikający ze wzrostu konkurencyjności i innowacyjności w naszych przedsiębiorstwach, co będzie efektem współpracy w klastrze.

Zdobywają zagranicznych odbiorców

Bogdan Kępka opiekun klastra Zdrowe Życie, skupiającego firmy z Mazowsza i Lubelszczyzny związane z ekologiczną żywnością

W2005 roku byłem jednym z inicjatorów powołania Stowarzyszenia Zdrowe Życie. Skupia ono firmy i instytucje związane z ekoproduktami z terenu Mazowsza i Lubelszczyzny. I tak powstała inicjatywa klastrowa, a stowarzyszenie jest opiekunem i jednostką zarządzającą. Naszymcelem jest wzrost konkurencyjności, rozpoznawalności i innowacyjności branży ekologicznej żywności. Klaster tworzą producenci, przetwórcy oraz ich dostawcy, a także jednostki certyfikujące, banki i firmy ubezpieczeniowe. Grupa producentów składa się ze 110 rolników. Cała wytworzona żywność jest eksportowana, głównie do Niemiec i Francji. Naszymi produktami interesują się też odbiorcy z Europy Środkowo-Wschodniej i Wielkiej Brytanii.

Funkcjonowanie w grupie pozwala osiągnąć wiele korzyści. Podstawowa to obniżenie kosztów działalności przedsiębiorstwa poprzez wspólne zakupy surowców potrzebnych do produkcji, a także wspólną: logistykę, promocję i marketing oraz pozyskiwanie funduszy, doradztwo i łatwiejszy dostęp do nowoczesnych technologii. Dzięki współpracy i głębokiej specjalizacji zostaniemy zauważeni przez innych, a jako grupa będziemy bardziej konkurencyjni na rynku. Ważnym elementem jest też konkurencja między członkami grupy. Jej ograniczenie lub zanik jest bardzo niekorzystne dla klastra.

Rozwój naszego klastra wspierają samorządy wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Utrudnieniem przy powołaniu inicjatywy klastrowej jest indywidualizm przedsiębiorców, niechęć do zmian, brak wzajemnego zaufania oraz potrzeby działania w grupie. Przeszkodą jest też brak wiedzy na temat funkcjonowania klastra.

Korzystamy z różnego rodzaju grantów, funduszy strukturalnych, konkursów. Jako biuro klastra prowadzimy pośrednictwo w sprzedaży produktów wytworzonych przez grupę, od czego pobieramy prowizję. Wszystkie środki, które pozyskujemy, przeznaczamy na działalność statutową grupy. Uczestnik klastra, jak każdy członek innych organizacji, płaci składki. Nie są one wysokie. Myślimy również, wzorem innych branż, o utworzeniu w najbliższym czasie funduszu promocyjno-marketingowego. Ale będzie to zależało od decyzji członków grupy.