Rady eksperta
Anna Kot, dyrektor działu wynajmu powierzchni biurowych w firmie Jones Lang LaSalle

Przy wyborze biura trzeba zastanowić się, jaki jest profil działalności i plany firmy. Jeśli do biura będą często przychodzić klienci, to najlepiej, żeby było reprezentacyjne i znajdowało się w centrum miasta. Natomiast jeśli firma zajmuje się tworzeniem oprogramowania komputerowego, to jej biuro może być poza centrum, np. w wynajętym domu, co znacznie obniży koszty. Najdroższe są bowiem małe powierzchnie w ścisłym centrum w biurowcach. Jest ich bardzo mało. Dużo łatwiej o małe biura w kamienicach. Jednak nie są one zaliczane do najwyższej klasy lokali biznesowych. Zwykle brakuje w nich odpowiedniej infrastruktury. Poza tym jeśli biuro znajduje się w ścisłym centrum w kamienicy, to zwykle trudno tam o miejsca parkingowe. Trzeba też wziąć pod uwagę plany rozwoju firmy. Jeśli szybko rośnie w niej zatrudnienie, to może się okazać, że wynajęta powierzchnia za trzy lata będzie za mała. A zwykle w najlepszych biurowcach umowy są podpisywane na trzy albo pięć lat. Dynamiczna firma powinna zawrzeć z wynajmującym umowę zapewniającą dodatkową powierzchnię w miarę wzrostu zatrudnienia albo możliwość rezygnacji z wynajmu przed terminem. W fazie wzrostu firmy dobrym rozwiązaniem mogą być gotowe biura z obsługą, które mogą być wynajmowane na krótki okres.