Co się zmieniło od 21 października br. w winietach

Oto najważniejsze zmiany:

  • > winieta składa się z dwóch części, a nie jak dotychczas z jednej,
  • > obie części winiety trzeba mieć w pojeździe, w tym jedną w ściśle określonym miejscu - w prawym dolnym rogu szyby, naklejoną od strony wewnętrznej,
  • > odcinka kontrolnego nie wolno foliować - zafoliowany nie stanowi dowodu uiszczenia opłaty,
  • > winieta musi mieć przedziurkowaną datę, bo bez tego jest nieważna; dziurki mają mieć wymiary 3 - 5 mm (do tej pory wymogu dziurkowania winiety nie było),
  • > przepisy dokładnie określają, kiedy winieta jest nieprawidłowo wypełniona,
  • > wzrastają ceny poszczególnych winiet,
  • > zmniejsza się ich asortyment (pozostają 24 rodzaje),
  • > znikają winiety półroczne,
  • > niektóre grupy pojazdów są inaczej kwalifikowane niż do tej pory
  • - pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 12 ton zostały przeniesione do wyższej grupy cenowej, to automatycznie oznacza dla właścicieli tych pojazdów duży wzrost cen winiet,
  • - nie ma podziału ze względu na liczbę osi w pojeździe - dzięki temu posiadacze pojazdów o większej liczbie osi będą często płacili za winiety mniej niż do tej pory,
  • - pojazdy z silnikami Euro 1 spadły do droższej grupy " nieekologicznej",
  • > winiety muszą mieć wszystkie autobusy (dotychczas musiały je mieć tylko pojazdy przekraczające 3,5 t dmc),
  • > zmieniają się zasady zwrotu pieniędzy za niewykorzystane winiety
  • - wniosek o zwrot musi wynikać z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy (np. utraty pojazdu, zmiany numerów rejestracyjnych czy zaprzestania działalności),
  • - wniosek o zwrot trzeba złożyć w ciągu 14 dni od zaistnienia przyczyny i dołączyć dokument to potwierdzający,
  • - jeżeli winieta byłaby niewykorzystana przez 4 - 9 miesięcy, to wnioskodawca otrzyma tylko 50 proc. kwoty za te miesiące, a za niewykorzystanie winiety w 9 i 11 miesiącu tylko 30 proc.,
  • - rozporządzenie określa przyczyny odmowy zwrotu opłaty.