Przykład 2

Przedsiębiorstwo sprzedało żłobek, który funkcjonował jako zakładowy obiekt socjalny (budynek wraz z gruntem, na którym był on posadowiony), uzyskując cenę 245 000 zł. W księgach przedsiębiorstwa wartość gruntu wynosiła 45 000 zł, wartość budynku brutto 300 000 zł, a wartość dotychczasowych odpisów umorzeniowych 130 000 zł. Przedsiębiorstwo poniosło koszty sprzedaży w wysokości 25 000 zł (organizacja przetargu, koszty sądowe i notarialne). Transakcja sprzedaży budynku była przedmiotowo zwolniona z VAT (budynek używany, wybudowany przed 1993 r.). Zapisy księgowe związane ze sprzedażą oraz rozliczeniem wpływu na fundusz będą następujące:

1. Zarachowanie kosztów związanych ze sprzedażą - 25 000 zł:

Wn konto 761 "Pozostałe koszty operacyjne"

Ma konto 130 "Bieżący rachunek bankowy" (względnie inne konta, w zależności od sposobu uiszczenia opłat)

2. Zarachowanie na podstawie faktury przychodu ze sprzedaży - 245 000 zł:

Wn konto 249 "Inne należności"

Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne"

oraz wpływ należności na konto:

Wn konto 130 "Bieżący rachunek bankowy"

Ma konto 249 "Inne należności"

3. Rozchód sprzedanego gruntu - 45 000 zł:

Wn konto 761 "Pozostałe koszty operacyjne"

Ma konto 010 "Środki trwałe" w analityce: grunty

4. Rozchód sprzedanego budynku:

Wn konto 761 "Pozostałe koszty operacyjne" - 170 000 zł ( nieumorzona wartość)

Wn konto 071 "Umorzenie środków trwałych" - 130 000 zł (do wysokości umorzenia)

Ma konto 010: "Środki trwałe" w analityce: budynki i budowle - 300 000 zł (wyksięgowanie wartości początkowej)

5. Uznanie konta funduszu równowartością przychodu ze sprzedaży po zmniejszeniu go o koszty sprzedaży - 220 000 zł (tj. 245 000 zł - 25 000 zł):

Wn konto 761 "Pozostałe koszty operacyjne"

Ma konto 851 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych"

6. Przelew środków stanowiących równowartość zwiększenia na rachunek bankowy funduszu (pomijamy konto środków pieniężnych w drodze) - 220 000 zł:

Wn konto 135 "Rachunek bankowy funduszu socjalnego"

Ma konto 130 "Bieżący rachunek bankowy"

Gdyby przedsiębiorstwo zdecydowało, że część przychodu ze sprzedaży żłobka przeznaczy na utrzymanie bądź odtworzenie innego należącego do niego obiektu socjalnego (np. ośrodka wczasowego), to wówczas część przeznaczona na ten cel nie zostałaby przekazana na fundusz (ani w innej formie wydzielona, bo utrzymanie zakładowych obiektów socjalnych obciąża koszty firmy na poziomie pozostałych kosztów operacyjnych). Gdyby zatem zarząd przedsiębiorstwa postanowił, przykładowo, że 40 proc. uzyskanego przychodu ze zbycia żłobka przeznaczy na dofinansowanie kosztów działalności ośrodka wczasowego, wówczas w operacjach 5 i 6 księgowana byłaby kwota 122 000 zł (tj. 60 proc. przychodu minus koszty sprzedaży).