Zdaniem specjalisty

Z usług wywiadowni gospodarczych warto korzystać wtedy, gdy chcemy dowiedzieć się, w jakiej wysokości i na jaki okres możemy udzielić naszemu kontrahentowi kredytu kupieckiego. Jest to powszechna forma kredytowania, często warunek transakcji. Kredyt kupiecki, czyli odroczony termin płatności, najczęściej jest udzielany na 30 dni. Pozwala to firmie sprzedać towar, a dopiero później zapłacić za niego dostawcy. Jednak zdarza się, że firmy nie dotrzymują ustalonego terminu płatności. I właśnie z raportu handlowego można dowiedzieć się, jak dane przedsiębiorstwo wywiązuje się z zobowiązań.

Raport musi zarobić na siebie. Jeśli sprzedajemy towar za 3 tys. zł z marżą 10 proc. i zyskamy na tym 300 zł, czyli nieco więcej niż wynosi cena raportu, to korzystanie z usług wywiadowni może nam się nie opłacać. Ale jeśli dostarczamy towar za 10 tys. zł i na tej transakcji zarobimy 1 tys. zł, to powinniśmy rozważyć kupno raportu. Jeśli zdecydujemy się na kilkanaście sprawozdań w ciągu roku, to cena raportu może wynieść nawet ok. 100 zł. Raport może nas przestrzec przed nierzetelnym kontrahentem, dzięki czemu nie stracimy 10 tys. zł. Można go również wykorzystać przy windykacji długu, ponieważ są tam informacje o składnikach majątku dłużnika. W firmie powinna być przygotowana procedura sprawdzania kontrahentów. Chodzi m.in. o wyznaczenie pułapu, który oznacza dla nas na tyle duże ryzyko, że warto zamówić raport. Bazy danych to produkt raczej dla średnich i dużych firm. Kupują je na przykład banki, aby znaleźć potencjalnych kredytobiorców. Średnie i duże przedsiębiorstwa korzystają też z analiz branżowych obejmujących kilkadziesiąt firm i zawierających różne wskaźniki finansowe. Można na ich podstawie zobaczyć, jak wypada nasza firma na tle konkurencji, w jakim regionie kraju zyskowność firm z naszej branży jest najwyższa, jak te firmy gospodarują kapitałem. Takie informacje można wykorzystać, podejmując np. decyzję o kierunkach ekspansji. Analiza branżowa nie przyda się bardzo małej firmie, która działa lokalnie, np. niewielkiej hurtowni.