Monitor wymienia się co pięć lat

Obecnie standardem stają się monitory 19-calowe. Wszystko wskazuje na to, że w 2007 roku całkowicie zdominują rynek. Nie należy lekceważyć wzrastającej popularności monitorów panoramicznych. Samsung jeszcze w ubiegłym roku miał w ofercie jeden model takiego monitora, teraz jest ich pięć, a w 2007 r. będzie ponad 10. Ekrany panoramiczne, o stosunku długości do wysokości 16:10 (w tradycyjnych monitorach stosunek ten wynosi 4:3), służą przede wszystkim do zastosowań multimedialnych. Wykorzystywanie ich w firmach nie ma wielkiego uzasadnienia, zwłaszcza że dostępne obecnie i powszechnie wykorzystywane systemy operacyjne dostosowane są jedynie do tradycyjnego standardu 4:3.

Do niedawna małe firmy były bardziej skłonne kupować monitory CRT ze względu na dużo niższą cenę. Spadek cen paneli LCD spowodował, że wyparły one z rynku tradycyjne monitory kineskopowe. Dzisiaj, wciąż ze względu na cenę, firmy kupują głównie monitory 17-calowe. Niemniej przedsiębiorcy myślący bardziej perspektywicznie powinni wziąć pod uwagę to, że monitor wymieniamy średnio co 5 lat. Dlatego warto już teraz zaopatrzyć się w ekrany 19-calowe. Oprócz ceny przy zakupie monitora należałoby rozważyć: czas reakcji, jasność, kontrast oraz kąty widzenia. Warto jednak pamiętać, że technologia LCD jest już na tak wysokim poziomie, że zdecydowana większość modeli powinna spełnić potrzeby użytkowników pracujących w biurze.

Najważniejsze jest to, do czego używamy monitora. Do typowej pracy biurowej wystarczy najpopularniejszy, czyli najtańszy monitor. Do celów reprezentacyjnych (recepcja, sala konferencyjna) proponujemy monitory z wyższej półki, charakteryzujące się oryginalnym designem. Dla grafików oraz osób pracujących ze zdjęciami potrzebny będzie monitor z dobrym odwzorowaniem kolorów. W bankach, kafejkach internetowych i firmach, gdzie na wielu stanowiskach pracy monitor wykorzystywany jest jedynie jako terminal, dobrze spiszą się monitory sieciowe.