Konkurencja dla BBC i CNN

Al Dżazira nie ukrywa, że jej ambicją jest konkurowanie z najbardziej znanymi telewizjami informacyjnymi świata. Dysponująca gigantycznym budżetem i najnowocześniejszym sprzętem stacja ma 30 biur na całym świecie i zatrudnia kilkuset dziennikarzy. Od dziś docierać będzie w sumie do 80 mln ludzi, ale jej szefowie mają nadzieję, że niedługo odbiorą część widzów innym popularnym stacjom.

Obecnie największą oglądalność ma BBC. Codziennie ogląda ją około 270 mln widzów. Niegdyś stawiana za przykład dziennikarskiej bezstronności, od pewnego czasu oskarżana jest przez brytyjską opozycję o "skręt w lewo". Wejście na rynek angielskojęzycznej al Dżaziry stacja odbiera jako poważne zagrożenie. Szczególnie że w 2007 roku zamierza uruchomić nowy kanał BBC po arabsku.

Na drugim miejscu 163 mln widzów na całym świecie plasuje się amerykańska CNN. Kojarzona z liberałami i Partią Demokratyczną telewizja ostatnio boryka się z silną konkurencją ze strony konserwatywnej Fox News. Nadal jednak wśród amerykańskich telewizji jest liderem.

Na początku grudnia ruszyć ma zaś "francuska odpowiedź na CNN", czyli France 24. Telewizja, której roczny budżet ma wynosić 102 mln dolarów, jest elementem kulturalnej kontrofensywy Paryża. Choć nadawana będzie także po angielsku, a z czasem po arabsku, ma promować język francuski i przeciwstawiać francuskie wartości anglosaskim.