Co to są aktywa trwałe

Zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy o rachunkowości aktywa trwałe to aktywa jednostki, które nie są zaliczane do aktywów obrotowych, o których mowa w art. 3 pkt 18. A aktywami obrotowymi są:

> aktywa rzeczowe - przeznaczone do zbycia lub zużycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub w ciągu normalnego cyklu operacyjnego właściwego dla danej działalności, jeżeli trwa on dłużej niż 12 miesięcy;

> aktywa finansowe - płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia, albo aktywa pieniężne;

> należności krótkoterminowe - obejmujące ogół należności z tytułu dostaw i usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego;

> rozliczenia międzyokresowe - trwające nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Z tym że zgodnie z art. 112 § 2 op do składników majątku, których nabycie skutkować może odpowiedzialnością nabywcy, nie zalicza się: należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych.