Najczęściej popełniane błędy

Oto lista najczęstszych uchybień przy sporządzaniu sprawozdania finansowego, które będziemy omawiać na łamach DF:

  • > brak odpisów aktualizujących z tytułu utraty wartości składników majątku,
  • > nieujmowanie kosztów we właściwym okresie,
  • > ujmowanie faktur korygujących sprzedaż w okresie, w którym zostały wystawione, a nie w okresie, którego dotyczą,
  • > niekompletne ujęcie dostaw niefakturowanych i dostaw w drodze, a w konsekwencji nieujawnienie kompletnych zobowiązań w bilansie,
  • > ujmowanie przychodów w okresie wystawienia dokumentu, a nie faktycznego wydania towaru,
  • > nieprawidłowa ewidencja przychodów z tytułu najmu,
  • > brak zatwierdzonej polityki rachunkowości,
  • > brak weryfikacji stawek amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych,
  • > aktywowanie kosztów remontów w wartości początkowej aktywów trwałych,
  • > nieprawidłowe określanie wartości początkowej środków trwałych,
  • > niekompletność rezerw (w tym na świadczenia pracownicze, na ryzyko związane z wynikami kontroli zewnętrznych),
  • > nieprawidłowe tworzenie rezerw na straty z tytułu realizacji kontraktów długoterminowych,
  • > aktualizacja wartości instrumentów finansowych ujmowana w wyniku finansowym, a nie w kapitale,
  • > niezłożenie zatwierdzonego sprawozdania finansowego do ogłoszenia, do rejestru sądowego lub niezatwierdzenie go w ogóle,
  • > stosowanie uproszczeń w półrocznym sprawozdaniu finansowym wg MSR,
  • > nieprawidłowa wycena zapasów w obrębie różnych asortymentów i różnych źródeł zakupów,
  • > nieprawidłowa wycena środków trwałych w rozumieniu MSR/MSSF,
  • > zbyt wczesne lub zbyt późne rozpoczęcie amortyzacji,
  • > nieidentyfikowanie lub błędne identyfikowanie różnic przejściowych z tytułu odroczonego podatku dochodowego, będących podstawą kalkulacji aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.