Co robić, aby projekt zakończył się sukcesem

> Po pierwsze, miej świadomość
Głównym czynnikiem sukcesu wdrożeniowego jest szczegółowe przeanalizowanie procesów biznesowych, które zachodzą w firmie, opisanie firmy w postaci mapy procesów, wskazanie, które elementy procesów powinny być obsługiwane przez system informatyczny. Takie podejście gwarantuje, że rozpoczynając poszukiwania właściwego rozwiązania, firma dokładnie wie, czego chce i potrafi zweryfikować otrzymywane oferty. Odpowiedzialność za wdrożenie systemu nie spoczywa wyłącznie na firmie wdrożeniowej. Właściwe zarządzanie wdrożeniem przez klienta, dobór kompetentnych pracowników, którzy uczestniczą we wdrożeniu, nadanie informatyzacji odpowiedniej rangi, silne wsparcie całego procesu przez zarząd - to elementy sukcesu, za które odpowiada klient, a nie zewnętrzny doradca. Konsultanci z firmy wdrażającej znają możliwości oprogramowania, ale nie znają procesów biznesowych i potrzeb klienta. Trzeba im tę wiedzę przekazać

> Po drugie, zawęż wybór
Śmiało można powiedzieć, że te firmy, które mają na swojej liście 13 systemów do sprawdzenia, nie są w stanie dokonać dobrego wyboru. Zalecane jest zawężenie pola wyboru do trzech najbardziej dopasowanych systemów pod względem funkcji i cen; bliżej trzeba przyjrzeć się tylko temu oprogramowaniu.

> Po trzecie, żądaj dowodów, a nie kolorowych prezentacji
Koniecznie trzeba obejrzeć interesujący nas system w pracy, czyli w firmach, które go użytkują. Od razu odpadną systemy, które składają się z niespójnych modułów pisanych dla konkretnych klientów. Systemy te nie gwarantują integralności procesów, choć są oferowane jako zintegrowane.

> Po czwarte, nie rozkręcaj spirali potrzeb
Należy mierzyć siły na zamiary i jeśli na przykład firma nie używała dotąd żadnego systemu zintegrowanego, trzeba zacząć od wdrożenia podstawowych procesów. Aby wdrożenie przebiegło sprawnie i przyniosło korzyści, nie należy wchodzić od początku w szczegóły, tylko zająć się głównymi procesami. Teraz, kiedy już firma pracuje w systemie, można dodać kolejne istotne rzeczy.

> Po piąte, odpowiedz sobie, czy ufasz tym ludziom
Sprzedawcy z reguły są mili i wiele obiecują. Nie wolno dać się zwieść pozorom. Ważne jest stwierdzenie, czy zależy im nie tylko na sprzedaży, ale i na powodzeniu wdrożenia.