Wiele zależy od dobrego zespołu

Jeśli klient nie wie dokładnie, czego potrzebuje, to wdrożenie systemu ERP bywa loterią. Wybiera wówczas system na podstawie ogólnych prezentacji. W czasie wdrożenia może być więc bardzo zaskoczony. Metody wyboru są dwie: albo firma potrafi we własnym zakresie określić swoje potrzeby i wymagania w stosunku do aplikacji, albo angażuje do pomocy firmę konsultingową. Podnosi to co prawda koszty, jednak warto to zrobić. Atutem takich firm jest to, że uczestniczą często w doborze systemów i wiedzą, jak uniknąć niemiłych niespodzianek. Są projekty, przy których można zamknąć się w ramach ustalonego budżetu. Dzieje się tak wtedy, gdy funkcjonalność aplikacji jest od razu zbieżna z tym, czego klient potrzebuje. Nie trzeba wówczas znacząco modyfikować systemu. Modyfikacje mogą przedłużyć projekt nawet o kilka miesięcy.

Klient musi zdać sobie sprawę, że to on sam wdraża rozwiązania IT, a firma wdrożeniowa tylko mu pomaga. Nikt oprócz niego nie określi lepiej procedur w firmie. Są oczywiście dwa zespoły wdrożeniowe: jeden ze strony klienta i drugi z firmy wdrożeniowej. Ze strony klienta są to zazwyczaj kluczowi użytkownicy, którzy dobrze znają swoją dziedzinę, oraz kierownik projektu, najlepiej osoba uprawniona do podejmowania decyzji, bo inaczej wdrożenie może się wydłużać. Kierownik pełni także rolę arbitra w razie sporów.

Czasami wśród członków zespołów wdrożeniowych ktoś komuś nie przypadnie do gustu. Wtedy zazwyczaj firmy wdrożeniowe decydują się na zmianę konsultantów. Powszechnie wiadomo bowiem, że słaby zespół jest w stanie źle wdrożyć nawet bardzo dobry system. I na odwrót, nawet niezbyt dobry system może być bardzo dobrze wdrożony, jeżeli zespół ma dużo inwencji i doświadczenia. Podobnie sprawę tę powinien traktować klient.

Kiedy konieczne są modyfikacje, dużo łatwiej uzyskać je od polskich lokalnych dostawców systemów ERP niż od producentów zachodnich. Systemy zachodnie rozwijane są poza granicami, gdzie zbierane są zgłoszenia i ustawiane w kolejce. Jeśli potrzebę danej modyfikację zgłasza wielu klientów, wtedy można liczyć na szybszą obsługę, ale i tak dużo wolniejszą niż w przypadku polskich producentów.