Ostrożnie z pocztą elektroniczną

Polskie prawo ogranicza możliwość wykorzystywania poczty elektronicznej do rozsyłania niezamówionej reklamy. Takie rozsyłanie jest również czynem nieuczciwej konkurencji. Tyle że zabrania go nie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, lecz ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DzU z 2002 r. nr 144, poz. 1204 ze zm.). W jej rozumieniu zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej (art. 10 ust. 1).

Wyjaśnienia wymagają tu przynajmniej dwa pojęcia. Po pierwsze, kiedy informacja handlowa jest niezamówiona? Z przepisów wynika, że o zamówieniu informacji handlowej mówimy wtedy, gdy odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny (art. 10 ust. 2). Po drugie, co to jest informacja handlowa? W świetle ustawy za handlową uważa się każdą informację przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku czy to przedsiębiorcy, czy to osoby wykonującej - mówiąc w uproszczeniu - wolny zawód. Od tej zasady jest jeden istotny wyjątek. Otóż handlowego charakteru nie ma informacja, która umożliwia porozumiewanie się z określoną osobą za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz informacja o towarach i usługach niesłużąca osiągnięciu efektu handlowego.