Co jest reklamą

Każda ustawa, która definiuje pojęcie reklamy, czyni to wyłącznie na własny użytek. Dlatego w każdej można znaleźć inną definicję.

Art. 4 pkt 6 ustawy o radiofonii i telewizji (DzU z 2004 r. nr 253, poz. 2531 ze zm.) mówi, że reklamą jest każdy przekaz niepochodzący od nadawcy, zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub inną formą wynagrodzenia.

Z kolei w myśl art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych (DzU z 2004 r. nr 204, poz. 2086 ze zm.) reklama to nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi, niebędący znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach lub znakiem informującym o obiektach użyteczności publicznej ustawionym przez gminę.

Natomiast art. 8 ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych (DzU z 1998 r. nr 102, poz. 650 ze zm.) definiuje reklamę jako zachęcanie do udziału w grach i zakładach, przekonywanie o ich zaletach, informowanie o miejscach, w których są urządzane, i możliwościach uczestnictwa.

Z kolei art. 21 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1231 ze zm.) definiuje reklamę napojów alkoholowych. Jest nią publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Ustawa zastrzega jednak wyraźnie, że za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Mniej więcej tak samo - tyle że w odniesieniu do używek tytoniowych - ujmuje sprawę art. 2 pkt 5 ustawy o wyrobach tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55 ze zm.).