Oceni to sąd

To, czy jakaś reklama jest nierzetelna, czy nie - ocenia sąd.

Od wyroku wydanego w takiej sprawie każda ze stron może wnosić apelację, a potem ewentualnie skargę kasacyjną. Wszystko odbywa się w zasadzie według ogólnych reguł postępowania cywilnego. Szczególny charakter mają natomiast niektóre roszczenia, jakie firmie wolno zgłosić (art. 18 ustawy o zakazie nieuczciwej konkurencji). Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może bowiem żądać:
- zaprzestania niedozwolonej reklamy,
- usunięcia jej skutków,
- złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie (np. w prasie),
- naprawienia - na zasadach ogólnych - wyrządzonej szkody,
- wydania - na zasadach ogólnych - bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
- zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego (o ile czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony).

Ponadto sąd - działając na wniosek uprawnionego - może (choć nie musi) orzec również o materiałach reklamowych związanych z popełnieniem czynu nieuczciwej konkurencji.

Uwaga: w sprawie dotyczącej czynu nieuczciwej konkurencji ciężar udowodnienia prawdziwości wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd (art. 18a ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).