Zmiana kontrolera to nie zmiana zakresu kontroli

- W mojej firmie trwa kontrola na budowie. Zmienił się inspektor. Przy tej okazji inspekcja zmieniła zakres przeprowadzanej u mnie kontroli. Czy miała do tego prawo? - pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

NIE. Został naruszony art. 82 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ( DzU z 2004 r. nr 173, poz. 1807 ze zm.). Potwierdza to odpowiedź Departamentu Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Gospodarki na pytanie DOBREJ FIRMY:

"Jeżeli wraz z osobą kontrolującą ulega zmianie zakres przedmiotowy kontroli, to w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej organ kontroli wszczyna nową kontrolę. Takie postępowanie jest niedopuszczalne, ponieważ w tym czasie trwa już kontrola tego samego organu, tyle tylko, że w innym zakresie".

Przypomnijmy, że o tym, jakie informacje powinno zawierać upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, mówi art. 79 ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z pkt 6 tego artykułu organ kontroli musi w upoważnieniu określić zakres przedmiotowy kontroli. Jeżeli w trakcie kontroli zmienia się którakolwiek z informacji podawanych w upoważnieniu, to kontrolujący musi wystawić nowe upoważnienie. Tak więc przy zmianie kontrolera zostanie wystawione nowe upoważnienie uwzględniające dane (imię, nazwisko, numer legitymacji służbowej) nowego inspektora. W nowym upoważnieniu nie może być jednak podany inny zakres kontroli.

Podstawa prawna: art. 79 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej