Jak zatrzymać młodych ludzi w Polsce
91 proc.

Obniżyć lub znieść całkowicie składki na ubezpieczenia społeczne podczas początkowego okresu prowadzenia firmy. Młodzi przedsiębiorcy zamiast obecnego zwolnienia tylko z części składek (z ok. 750 zł na 280 zł) przez dwa lata proponują całkowite zwolnienie na ten najtrudniejszy pierwszy okres, czyli rok.

85 proc.

Upowszechnić preferencyjne kredyty dla młodych przedsiębiorców (nisko oprocentowane lub z odroczonym terminem spłaty). Zasady przyznawania kredytów nie powinny być restrykcyjne - kryterium ich przyznania nie powinien być niski dochód (jak w kredytach studenckich), ale dobry i przyszłościowy pomysł.

79 proc.

Rozbudować sieć instytucji zajmujących się wspieraniem młodych przedsiębiorców. W Polsce powinno powstawać jak najwięcej Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, powinny one być również szeroko dostępne dla wszystkich młodych.

76 proc.

Wprowadzić preferencyjne stawki podatkowe w początkowej fazie prowadzenia firmy. Zwiększyć kwotę wolną od podatku dochodowego dla początkujących przedsiębiorców.

73 proc.

Uprościć formalności związane z założeniem własnej firmy. Młodzi chcieliby m.in. zmniejszyć liczbę dokumentów rejestrowych, wprowadzić jedno okienko w urzędach do rejestracji wszystkich formalności, urzędy powinny zatrudniać specjalistów, którzy potrafią doradzać petentom.

64 proc.

Upowszechnić system bezpłatnych szkoleń z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Według młodych ważne są szkolenia, jednak największą wiedzę daje praktyka, np. rozpoczęcie prowadzenia firmy w AIP.

58 proc.

Ustabilizować sytuację gospodarczo-polityczną w kraju. Stabilizacja jest bardzo ważna, ale bezpośrednio dotyka przede wszystkim dużego biznesu. To jednak odbija się pośrednio również na małych przedsiębiorcach.

50 proc.

Wprowadzić do programu nauczania na wszystkich uczelniach wyższych przedmioty dotyczące zakładania i prowadzenia firmy. Uczenie przedsiębiorczości już na studiach motywuje do działania; nie każdy student jednak zostanie przedsiębiorcą, dlatego zajęcia takie powinny być łatwo dostępne, ale nie obligatoryjne. Badania przeprowadzono wśród młodych przedsiębiorców z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości