Najczęstsze wady przepisów przejściowych
Przykłady, czego dotyczyły
  • > Nie mówią, jak nowe przepisy wpływają na rzeczywistość powstałą przed zmianą (nie wiadomo, czy nowe przepisy stosuje się do należności wobec ZUS powstałych przed 1 stycznia 2003 r.).
  • > Nie informują o sposobie zakończenia postępowań rozpoczętych przed wejściem zmian (patrz wyrok SN I UK 333/05).
  • > Uniemożliwiają przystosowanie się do nowych przepisów (obowiązek opłacania składek ZUS przez rolników prowadzących firmę).
  • >Nie wiadomo, czy uprawnienia, obowiązki i kompetencje nabyte przed wejściem zmian są nadal zachowane (przepisy dotyczące czasu pracy).
  • > Nie wynika z nich, czy i jak długo obowiązują przepisy wykonawcze wydane na podstawie starych regulacji (obowiązujące od 7 lat stare rozporządzenia wykonawcze do nowej ustawy emerytalnej).
  • > Pomijanie norm przejściowych w nowelach ustaw (przy zmianie wprowadzającej 10-letni termin przedawnienia należności wobec ZUS).

Zasady techniki prawodawczej określa rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. Wedle tych zasad przepisy przejściowe mają regulować wpływ nowej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem dotychczasowych przepisów. Rozwiązania w nich zawarte powinny być ukształtowane w sposób nieuciążliwy dla adresatów i pozostawić im możliwość przystosowania się do przepisów nowej ustawy.