Krótko
Odpowiedzialna firma dba o:

- Bezpieczeństwo w miejscu pracy.
- Właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi.
- Umiejętne dysponowanie surowcami zużywanymi przez przedsiębiorstwo oraz wpływ jego działalności gospodarczej na środowisko naturalne.
- Pozytywny wpływ na społeczności lokalne.
- Dobre relacje z partnerami biznesowymi, akcjonariuszami, dostawcami, klientami i instytucjami publicznymi.
- Przestrzeganie praw człowieka.
- Środowisko naturalne.

Co daje firmie społeczne zaangażowanie i odpowiedzialność:

Korzyści biznesowe:

- Pozytywny wizerunek.
- Sprawne i bezkonfliktowe prowadzenie działalności w społeczności lokalnej.
- Pozyskanie nowych klientów i wzrost lojalności klientów dotychczasowych.
- Wzrost efektywności prowadzonej działalności gospodarczej.
- Wzrost zainteresowania inwestorów.
- Możliwość odliczenia darowizn na cele społeczne od podstawy opodatkowania.

Korzyści wewnętrzne:

- Firma postrzegana jest jako atrakcyjny pracodawca.
- Wzrost motywacji i zaangażowania pracowników.
- Lepsza kultura organizacyjna i wewnętrzna koordynacja.
- Wzrost innowacyjności firmy.

Korzyści społeczne:

- Pomoc w nagłośnieniu i rozwiązaniu ważnych problemów społecznych.
- Aktywizacja społeczności lokalnej.
- Stymulacja rozwoju gospodarczego danej miejscowości i wzrostu zamożności jej mieszkańców.
- Popularyzacja postawy dobroczynnej.

Historia pojęcia

Politycy i organizacje pozarządowe już dawno dostrzegły znaczenie i zalety społecznej odpowiedzialności biznesu. Pierwsze debaty na temat zmiany podejścia do prowadzenia biznesu odbyły się w latach 50. XX w. w Stanach Zjednoczonych.

W Europie dyskusję rozpoczęto na Trzecim Europejskim Sympozjum Zarządzania (w 1973 r.), gdzie opracowany został Manifest z Davos. W dokumencie tym stwierdzono m.in., że rolą biznesu jest nie tylko zysk, ale biznes może być też rozumiany jako powinność przedsiębiorstwa wobec otoczenia.

Ważnym wydarzeniem był też okrągły stół w Caux, który odbył się w 1994 r. Było to spotkanie przedstawicieli biznesu z Japonii, Stanów Zjednoczonych i Europy. Na tym spotkaniu ustalono, że idea odpowiedzialności biznesu opiera się na japońskiej zasadzie moralnej kyosei, która oznacza poszanowanie wartości każdej osoby. 31 stycznia 1999 r. na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos sekretarz generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych po raz pierwszy przedstawił inicjatywę Global Compact ( GC), która polega na stosowaniu dziewięciu fundamentalnych reguł z zakresu praw człowieka, standardów pracy i środowiska naturalnego. Obecnie ponad tysiąc firm ze wszystkich regionów świata, międzynarodowe środowiska pracy i organizacje pozarządowe są zaangażowane w GC.