Opinie przedsiębiorców
Katarzyna Szymkiewicz, konsultant PR Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris

Sieć kosmetycznych instytutów dr Ireny Eris działa na zasadzie franczyzy. A to oznacza, że każda placówka ma swojego właściciela, ale funkcjonuje pod marką Dr Irena Eris. Instytut w ramach zawartej umowy odprowadza zryczałtowaną stawkę opłaty franczyzowej, która m.in. jest przeznaczana na wspólne działania promocyjne. Centrala firmy w ramach tej opłaty przygotowuje dla wszystkich placówek m.in. pakiety świątecznych kartek, zaprojektowanych specjalnie dla nas. Następnie poszczególne instytuty rozsyłają je do swoich klientów. Dbamy, aby w okresie świątecznym promocje w instytutach dotyczące kosmetyków Dr Irena Eris Prosystem Home Care nawiązywały do specyfiki tego okresu. Poza tym dział profesjonalny Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris SA każdego roku przygotowuje na Boże Narodzenie specjalne prezenty dla właścicieli instytutów. Jednak nie ujawnię, co to będą za prezenty, ponieważ chciałabym, aby była to niespodzianka dla obdarowanych nimi osób. Zdradzę jedynie, że zostały stworzone przez artystę rzeźbiarza.

Kinga Szkutnik z agencji PR Rowland Communications

Wysyłając kartki firmowe, możemy skorzystać z gotowych baz z tradycyjnymi kartkami lub e-kartkami. Wiąże się to jednak z ryzykiem, że nasz adresat dostanie dwie takie same przesyłki. Jednak zawsze lepiej zdobyć się na gest pamięci, nawet w najbardziej standardowej formie, niż wykazać się brakiem zaangażowania. Dobrym pomysłem jest też wysłanie kartek wydanych przez wybraną organizację pomagającą potrzebującym albo wspierającą słuszne idee, np. Wioski Dziecięce SOS czy UNICEF. W ten sposób zaprezentujemy się jako firma, która nie tylko pamięta o życzeniach świątecznych, lecz także pomaga innym. Jeśli chodzi okluczowych partnerów biznesowych, klientów, a w szczególności pracowników, warto rozważyć wysłanie dedykowanych poszczególnym osobom bądź grupom osób listów z życzeniami, zawierającymi dodatkowo podsumowanie roku, podziękowania za dotychczasową współpracę, plany na kolejny rok. Jeśli ze względu na profil działalności firma kieruje swoją ofertę do szerokiego grona odbiorców w regionie, może zamieścić ogłoszenie z życzeniami w lokalnej gazecie. Zwykle nie jest to duży wydatek, a na pewno taki gest zostanie zauważony. Święta oczywiście kojarzą się z prezentami. Nie powinny one jednak być drogie, ale nietuzinkowe i dobrane z myślą o upodobaniach naszych klientów czy kontrahentów. Okres świąteczny to także okazja do organizowania mniejszych lub większych spotkań, które służą zacieśnianiu relacji. Jeśli sami nie zdecydujemy się na zainicjowanie takiego spotkania, powinniśmy przynajmniej starać się uczestniczyć w imprezach, na które jesteśmy zapraszani.

Dorota Tuszyńska, starsza specjalistka z Euro RSCG Sensors

Ostatnio pomagaliśmy zorganizować naszemu klientowi, firmie Nestlé, przedświąteczną akcję dla jednego z warszawskich domów dziecka - konkurs na najpiękniejszą pocztówkę świąteczną. Prace zostały umieszczone w intranecie, pracownicy głosowali. Ta z dziecięcych prac, która otrzymała najwięcej punktów, zdobi tegoroczną kartkę świąteczną, którą pracownicy tej firmy mogą wysłać do swoich przyjaciół. Dwa kolejne najładniejsze rysunki znalazły się na pocztówkach. Prace można na licytacji nabyć w siedzibie firmy. Środki z zakupu kartek zostaną przeznaczone na działalność domu dziecka. Laureaci otrzymają gwiazdkowe prezenty swoich marzeń. Oczywiście pozostali także dostaną upominki. Takie akcje nie wymagają wielkich nakładów finansowych, a radość, którą niosą ze sobą, jest nieoceniona.