Ekspert odpowiada

Założenia do prognozy finansowej będącej elementem biznesplanu nie mogą być dowolne, lecz powinny wynikać z analizy rynku oraz planu naszych działań. Z jednej strony występuje szacunek kosztów, które można podzielić na koszty stałe (niezależne od skali działalności), z drugiej - zmienne (uzależnione od liczby realizowanych zleceń).

Koszty stałe w tym wypadku to np. czynsz za wynajem powierzchni biurowej, koszty mediów (energia elektryczna, dostęp do Internetu, abonament telefoniczny), składki naubezpieczenia społeczne, amortyzacja środków trwałych (komputer, faks, kserokopiarka, samochód, meble biurowe), o ile nie będą one amortyzowane jednorazowo itp.

Do kosztów zmiennych, np. biura tłumaczeń, można będzie zaliczyć koszty wydruków, materiałów biurowych, przesyłek pocztowych i kurierskich, koszty dojazdu do klientów itp.

O ile wiarygodność szacunku kosztów stałych uzależniona jest jedynie od sporządzenia dość dokładnej listy koniecznych zakupów oraz comiesięcznych wydatków, o tyle rachunek kosztów zmiennych uzależniony jest od właściwego oszacowania liczby i charakteru realizowanych zleceń.

Aby sporządzić prawidłową prognozę przychodów, należy dokonać analizy rynku, na którym zamierzamy funkcjonować, a w szczególności średniego poziomu cen usług świadczonych przez konkurencyjne dla nas firmy oraz wielkości niszy rynkowej znalezionej przez panią Agnieszkę - mierzoną w tym przypadku liczbą zleceń poszczególnych rodzajów (tłumaczenia pisemne zwykłe i ekspresowe, przysięgłe, ustne konsekutywne i symultaniczne itp.). Ponieważ pani Agnieszka dopiero zaczyna swoją działalność, należałoby przyjąć, że stosowane przez nią ceny nie będą wyższe od średniej rynkowej. Ustalony poziom cen determinuje możliwą do uzyskania liczbę zleceń, choć ta zależy też m.in. od wielkości rynku, skuteczności reklamy oraz uzyskanej przez usługodawcę renomy. Oczekiwana liczba realizowanych zleceń pozwoli nam wyznaczyć poziom kosztów zmiennych związanych z naszą działalnością.

Zestawiając prognozę przychodów i kosztów, otrzymujemy prognozę wyników. W celu jej uwiarygodnienia warto byłoby skonfrontować przyjęte założenia z innym przedsiębiorcą, który prowadzi podobnądziałalność, z ekspertem w danej dziedzinie lub ze wskaźnikami rynkowymi dla naszej branży. Ponadto, zestawiając prognozowane przychody i koszty, sami możemy zweryfikować własne założenia (np. czy przyjęty przez nas poziom cen pozwala na wypracowanie zysków lub czy przychody nie są oszacowane zbyt optymistycznie poprzez niewłaściwie przyjętą liczbę realizowanych przez nas zleceń; pamiętajmy bowiem, że dopiero rozpoczynamy działalność, w związku z czym nie mamy jeszcze stałych klientów oraz renomy). Biznesplan pomoże sobie uświadomić, ile musimy zdobyć zleceń, żeby osiągnąć zysk.

Zwyczajowo dla własnych celów sporządza się prognozę wyników w trzech wariantach: pesymistycznym, realistycznym i optymistycznym. Na potrzeby wnioskowania o środki unijne wystarczy jednakże wersja realistyczna poparta dobrymi argumentami, które ją uwiarygodnią. Przyjęcie jasno określonych, mierzalnych celów ułatwi nam ich osiągnięcie poprzez możliwość comiesięcznej kontroli - porównania planów z wynikami. Uświadomi nam to konieczność podjęcia działań korygujących w wypadku istotnych odchyleń. Należy pamiętać, że jasno określone cele pomagają w prowadzeniu biznesu.