Jak zwiększyć obroty
Paweł Orłowski, prezes agencji reklamowej CAM Media

Małe firmy, ze względu na niewielkie rozmiary swojego rynku i ograniczone budżety promocyjne, powinny przede wszystkim koncentrować się na reklamie wspierającej zwiększenie sprzedaży. Reklama na pojazdach transportu miejskiego oraz wewnątrz nich świetnie się do tego nadaje. Natomiast duże firmy najczęściej za pomocą tego nośnika chcą wzmocnić swój wizerunek i do tego celu wykorzystują duże powierzchnie. W autobusach takie wizerunkowe reklamy umieszcza się na lewym boku lub pokrywa nimi całą dostępną powierzchnię. To naturalne, że im większa reklama, tym wyższa jej cena. Skutek jest taki, że nie wszystkie firmy mogą z niej korzystać. W efekcie powstaje wrażenie elitarności, które w podświadomości konsumentów przenoszone jest również na reklamowaną w ten sposób markę. Małym firmom poleciłbym korzystanie z mniejszych form reklamowych wspierających sprzedaż. O swój wizerunek powinny zadbać w bezpośrednim kontakcie z konsumentem. Niewielkie budżety reklamowe małych firm przeważnie nie pozwalają im wykorzystywać kampanii wielomediowych. Korzystając z jednej formy reklamy, często muszą zrezygnować z innych opcji. Jeśli zdecydują się na reklamę na autobusach, nie mają już środków na zamieszczenie jej np. w prasie. Dlatego też wybór sposobu reklamowania się jest szczególnie ważny dla małych firm. Ważne jest, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób, a także w jakiej grupie klientów. Takie ustalenia są dosyć złożone i wymagają solidnego doradztwa, bo nikogo nie stać na porażki. CAM Media udziela tego typu konsultacji jako część oferowanej usługi. Dotyczy to zarówno dużych, jak i małych firm. Każdy nośnik reklamy - nazywamy to kanałem komunikacji - musi osiągnąć pewną masę krytyczną, aby był skuteczny. Musi to więc być odpowiednia liczba pojazdów, określone rodzaje powierzchni itd. Każdą reklamę kierujemy do ściśle określonej grupy docelowej, co wymaga uwzględnienia warunków jej eksponowania. Reklama na pojazdach musi być tak zaprojektowana, aby przyciągała uwagę i umożliwiała szybki jej odbiór przez konsumentów. Przykładowo krótki czas ekspozycji reklamy na autobusach wymaga stosowania kontrastowych kolorów. Ta forma reklamy nie może być przeładowana treścią. Konieczne jest ograniczenie się do absolutnego minimum informacji, bo łatwiej je zapamiętać.