Najlepiej dostosować do swoich potrzeb
Krzysztof Kozieł, wiceprezes Enzo

Darmowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego wymaga pewnych czynności dodatkowych, np. instalacji na serwerze, przystosowania projektu graficznego, wdrożenia systemu płatności. Bariera finansowa przy rozpoczynaniu biznesu jest mała, bo praktycznie każdy, kto ma pojęcie o Internecie i jakieś doświadczenie w handlu (chociażby zdobyte na aukcjach elektronicznych), może uruchomić prosty sklep.

Wybór tego typu aplikacji jest zasadny w przypadku sprzedaży w miarę standardowych produktów, gdy nie jesteśmy do końca pewni sukcesu naszego sklepu i dlatego nie chcemy inwestować w drogie aplikacje pisane na konkretne zamówienie. Z naszego doświadczenia wynika, że klienci, którzy uruchomili sklep wykorzystując darmową aplikację, za rok - dwa zamawiają oprogramowanie napisane specjalnie dla nich, uwzględniające ich konkretne potrzeby. Dobry program dla sklepu jest przyjazny dla klienta, jak też dla osoby, która administruje tym sklepem. Program taki powinien mieć opcję rozbudowy w przyszłości o dodatkowe moduły, ponieważ nowe rozwiązania pojawiają się bardzo szybko. Druga kwestia to dostosowanie sklepu do konkretnej branży. Produkty różnią się cechami, oferowane są różnym grupom docelowym itd. Podstawowe funkcje sklepów, takie jak sposób realizacji zamówienia, płatności, prezentacja produktów mogą być wspólne dla większości branż. W 90 proc. przypadków dostosowujemy oprogramowanie do konkretnych potrzeb klientów. Obsługujemy sklepy z różnych branż: od ubrań przez artykuły dla dzieci, przyprawy, opony, artykuły AGD po antykwariat z książkami. Nawet jeżeli wdrażamy gotową aplikację, to i tak dodajemy coś na życzenie klienta. Jednak zdecydowana większość (90 proc.) to oprogramowanie wykonywane na konkretne zamówienie. Stopień skomplikowania zależy od potrzeb klienta. Jeśli występuje powiązanie z system wewnętrznym firmy, to najczęściej chodzi o systemem magazynowy. Takie powiązanie jest uzasadnione, gdy klient prowadzi sprzedaż także w sposób tradycyjny. Koszt produkcji i wdrożenia oprogramowania wykonywanego na zlecenie w przypadku najprostszych sklepów wynosi od kilku tysięcy złotych w górę.