Jak czytać malarstwo współczesne

SZOKUJĄCE METODY NAUCZANIA

Thomas Eakins
Thomas Eakins, ojciec amerykańskiego realizmu, był także nauczycielem. Podczas zajęć rozebrani do naga studenci wzajemnie rysowali swoje akty (str. 36). Eakins wyjeżdżał z podopiecznymi płci męskiej nad jezioro w pobliżu Filadelfii i fotografował ich, gdy nago zażywali kąpieli (str. 48). Zdaniem Thompsona za tymi zdjęciami "krył się przekonujący cel dydaktyczny": miały uświadomić fanatykom religijnym i bigotom, że w Arkadii nikt nie wydawał sądów moralnych.

APROBATA DLA WŁOSKIEGO FASZYZMU

Giorgio Morandi i Mario Sironi
Giorgia Morandiego (str. 156), wiernego członka partii faszystowskiej, Thompson określa jako "malarza ludzi myślących". Przy "Pasterzu" Maria Sironiego (str. 194) pisze o "postępowych faszystowskich ideałach". Interpretacja innego płótna tego samego artysty "Biały koń i przystań" zawiera pochwałę Mussoliniego (str. 162). Obok - cytat z przemówienia duce o podobieństwie aktu kreacyjnego do politycznych decyzji.

EKSTAZA WOJNY

André Masson i Roy Lichtenstein
André Masson zgłosił się do wojska na ochotnika, żeby doświadczyć "ekstazy śmierci". Odniesienie ran porównał do "skąpania w świetle". Przemoc stała się dlań "źródłem energii" - jak w abstrakcyjnym obrazie "Zabijanie" (str. 214).

Obraz Roya Lichtensteina "Takka, Takka" (str. 272) powstał w 1961 roku, kiedy USA zaangażowały się w konflikt wietnamski. Według Thompsona płótno "błyskotliwie oddaje ideę nadchodzącej wojny jako naturalnej zarazy".

PRZEMOC JAKO WARTOŚĆ ARTYSTYCZNA

Martin Kippenberg
Martin Kippenberg twórczo wykorzystał lanie, jakie dostał od punków we własnym klubie. Po wyjściu ze szpitala namalował "Autoportret" ze zmasakrowaną twarzą i zorganizował wystawę pod dowcipnym tytułem "Dialog z młodymi" (str. 356).