Dobra koniunktura

¦ Według szacunków firmy analitycznej PMR, które zawiera raport "Rynek IT w Polsce 2006 - 2008" wydany w połowie ub.r., wartość polskiego rynku informatycznego w 2005 r. wzrosła o 14,1 proc., do 17,8 mld zł. Dynamika była wyższa niż średnia w latach 2003 - 2004 (12 proc.). Oznacza to, że polski rynek IT znajduje się w długoterminowym trendzie wzrostowym, a jego rozwój ma charakter stabilny i trwały.

Zdaniem analityków PMR od kilku lat nie zmienia się główna grupa odbiorców informatyki w Polsce. Ok. 60 proc. wydatków pochodzi od ok. 2800 największych przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 250 osób. Drugi największy odbiorca w 2005 r. to administracja publiczna i przedsiębiorstwa kontrolowane przez Skarb Państwa (17 proc. rynku). Stosunkowo niewielki udział w wydatkach na IT ma sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Jego wydatki stanowiły nieco ponad 1/8 wartości całego polskiego rynku IT. W krajach Europy Zachodniej udział MŚP w wydatkach na IT jest co najmniej dwukrotnie wyższy. Znacznie wzrósł w ostatnich latach udział odbiorców indywidualnych w rynku IT. Jeszcze w 2003 r. ich wydatki stanowiły ok. 7 - 8 proc. jego wartości, natomiast w 2005 r. wzrosły do ok. 12 proc. To efekt poprawy sytuacji gospodarczej, wzrostu zamożności gospodarstw domowych i spadku cen sprzętu komputerowego. Najważniejszym od kilku lat trendem jest stopniowe zmniejszanie się udziału sprzętu w całkowitej wartości rynku i wzrost znaczenia usług. Udział oprogramowania od pięciu lat pozostaje na tym samym poziomie.

Według PMR liczba komputerów pracujących w Polsce na koniec 2005 r. wyniosła ok. 8,4 mln, z czego 63 proc. w gospodarstwach domowych. 21 proc. komputerów działało w sektorze MŚP, natomiast po ok. 8 proc. w administracji publicznej i największych przedsiębiorstwach. Wśród tych ostatnich liczba komputerów w jednej firmie wynosiła średnio 250.