Sejm chce znowelizować przepisy

W Sejmie trwają prace nad rządową propozycją zmiany ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Ma ona ochronić pracowników przed bezpowrotną utratą dokumentów potrzebnych do celów emerytalno-rentowych. Nie nakłada przy tym żadnych nowych obowiązków na pracodawców ani przedsiębiorców.

Planuje się, że naczelny dyrektor Archiwów Państwowych będzie mógł nakazać złożenie dokumentacji, która należała do pracodawcy wykreślonego z Krajowego Rejestru Sądowego lub z ewidencji działalności gospodarczej. Wolno mu będzie także zdecydować o odpłatnym przechowaniu dokumentacji we wskazanym archiwum państwowym,jeżeli istnieje groźba jej zniszczenia wskutek czynników atmosferycznych lub bezprawnego działania osób trzecich. Zrobi to wówczas, gdy nie będzie podstaw prawnych, aby przekazać dokumenty osobowe i płacowe innemu podmiotowi do dalszego przechowywania. Dziś takie papiery są zabezpieczane tylko w razie prowadzonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego.

Gdyby nierzetelny pracodawca porzucił dokumentację, w tym akta pracownicze, to proponowany przepis pozwalałby interweniować naczelnemu dyrektorowi Archiwów Państwowych. Dokumentacja pracownicza trafiałaby wtedy do Archiwum Państwowego Dokumentacji Osobowej i Płacowej.