Najsłynniejsze rowery z Chrystianii

 Duńczycy mają wielkie zasługi w rozwoju konstrukcji roweru. Mikael Pedersen (ur. w 1855 r. w Kopenhadze), genialny wynalazca swojej epoki (konstruktor instrumentów i maszyn rolniczych), był twórcą zupełnie nowatorskiego rozwiązania. W 1893 r. w angielskiej miejscowości Dursley, gdzie przeniósł się z Danii dwa lata wcześniej, opatentował superlekki rower. Niestety, konserwatywna prasa fachowa w zachwyt nie wpadła. O rowerze Pedersena szybko zapomniano. Przypomniano sobie dopiero w 1978 r., w kopenhaskiej dzielnicy Chrystiania, jedynym miejscu, gdzie te rowery można dzisiaj kupić. Ich produkcję rozpoczął Jesper Solling, któremu wpadły w ręce plany konstrukcji Pedersena. Pederseny zyskały światową sławę znakomitych i eleganckich rowerów. Do ich produkcji używa się stopów metali szlachetnych, stosuje się je w miejscu, gdzietradycyjny widelec łączy się z pozostałymi elementami bardzo lekkiej ramy. Miłośnicy podkreślają rzadko spotykaną wygodę i świetne parametry jezdne (mało siły, duża prędkość). Niestety rower nie jest tani. Podstawowa wersja kosztuje ok. 20 tys. koron duńskich (ok. 10 tys. zł). Za rowery z przerzutkami, a zwłaszcza pojazdy zrobione niemal wyłącznie z drewna - trzeba płacić fortunę. W Chrystianii od 1976 r. istnieje też inna firma - Chrystiania Bikes. Produkuje popularny, również poza Danią, rower z przednią platformą. Przeznaczony jest właściwie do... wszystkiego. Ma dosyć prostą konstrukcję. Przednie koło standardowego roweru zostało zastąpione rodzajem wózka-platformy. Korzystają z niego sprzedawcy kwiatów i lodów, listonosze i rodzice wożący dzieci. Nikogo nie dziwi również widok pana młodego wiozącego na rowerze swoją wybrankę do ślubu. z.m.