Linia "pod klucz"

Jak powstaje metro w różnych częściach świata? Realizuje się często tzw. projekty pod klucz. Wybrane przez lokalne władze konsorcjum buduje podziemne tory i rozjazdy, instaluje systemy trakcji, kontroli ruchu i monitoringu, dostarcza nowoczesny tabor - i po zakończeniu testów przekazuje system do eksploatacji. W ten sposób francuski Alstom za 550 mln euro wyposaża właśnie linię obwodową w Singapurze (podziemne tunele drążyły tam firmy japońskie). W sumie to 33 km torów, 29 stacji, podziemna stacja techniczna i 40 automatycznych pociągów bez maszynistów. Niemiecki Siemens uruchomił na podobnej zasadzie 9,5 km nowej linii w Salonikach w Grecji i 6,9 km w Maracaibo w Wenezueli. Władze Warszawy chcą, żeby za budowę tuneli i stacji oraz ich wyposażenie w niezbędne instalacje odpowiadało jedno wybrane w przetargu konsorcjum. Dostawa pociągów do ich obsługi będzie zapewne osobnym kontraktem. ¦