Magdalena Gapska, dyr. Biura Windykacji EGB Investments SA:

Zasada "miękko do człowieka, twardo w sprawie" sprawdza się w większości przypadków. Wprowadzanie negatywnych emocji w trakcie rozmowy z dłużnikiem nie sprzyja wypracowaniu skutecznego rozwiązania. Dlatego warto prowadzić ją w sposób rzeczowy, konkretny, ale także spokojny. Windykator nie powinien ulegać manipulacjom ze strony dłużnika, który często stosuje rozmaite taktyki unikania odpowiedzialności za zaciągnięte zobowiązania. Dłużnik powinien wiedzieć, że dzwonimy po to, by pomóc mu pozbyć się kłopotów związanych z zadłużeniem. Jednocześnie powinniśmy uświadomić mu, że wierzytelność musi zostać uregulowana - stąd cierpliwe i stanowcze tłumaczenie i określanie warunków spłaty. Każda sprawa wymaga indywidualnego podejścia i wnikliwego rozpatrzenia sytuacji życiowej dłużnika i realnych możliwości zapłaty długu. Takie podejście do windykacji pozwala na dobór odpowiednich narzędzi windykacyjnych, a tych jest wiele. Począwszy od negocjacji z dłużnikiem w celu zamknięcia sprawy na drodze polubownej, po skierowanie jej na drogę sądową.