Gdzie się skarżyć?

Dłużnicy zwykle proszą o pomoc Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Federację Konsumentów czy generalnego inspektora danych osobowych.

- Każda osoba, która uważa, że jego prawa zostały naruszone, może dochodzić swoich racji, kierując sprawę do sądu - mówi Iwona Słomska, rzecznik Kruk SA. W historii jej firmy raz interweniował prezes UOKiK. Sprawa dotyczyła wyglądu pism windykacyjnych. W 2004 roku urząd uznał, że forma graficzna pism zawierająca np. wizerunek drapieżnego ptaka w locie oraz slogany typu "Jesteśmy wszędzie" mogą powodować u dłużników uczucie zagrożenia. Kruk zmodyfikował więc wygląd swoich pism, a hasło brzmi obecnie "Działamy na terenie całego kraju".

Poza tym można poskarżyć się do takich instytucji, jak Polski Związek Windykacji lub Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, które sprawują pieczę nad całą branżą windykacyjną w kraju. Zajmują się one między innymi wyjaśnianiem sporów na linii firma windykacyjna - dłużnik, a także firma windykacyjna - klient. Pełnią one rolę mediatora, zachęcając do porozumienia na drodze polubownej.