Najistotniejsze różnice pomiędzy MSSF a ustawą o rachunkowości (uor)  
MSR 1 "Prezentacja sprawozdań finansowych"   Nie zawiera niczego na kształt załączników do uor, które szczegółowo regulują zawartość wszystkich składników sprawozdania finansowego. Bardzo wiele pozycji można przenieść do informacji dodatkowej.  
MSR 2 "Zapasy"   Nie pozwala na stosowanie metody LIFO do wyceny rozchodu zapasów.  
MSR 7 "Rachunek przepływów pieniężnych"   Nie zwalnia żadnej spółki z obowiązku sporządzenia rachunku przepływów pieniężnych.  
MSR 8 "Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów"   Przy zmianie zasad rachunkowości lub korekcie błędu należy przekształcić dane porównawcze za poprzedni okres. Uor wymaga jedynie zamieszczenia odpowiednich danych w informacji dodatkowej.  
MSR 10 "Zdarzenia następujące po dniu bilansowym"   Data zatwierdzenia sprawozdania finansowego do publikacji, po której nie dokonuje się korekt, nie zawsze pokrywa się z momentem jego zatwierdzenia przez akcjonariuszy (udziałowców), tak jak ma to miejsce w uor.  
MSR 11 "Umowy o usługę budowlaną"   Nie ogranicza stosowania szczególnych zasad rachunkowości tylko do tych umów budowlanych, których okres realizacji przekracza 6 miesięcy.  
MSR 12 "Podatek dochodowy"   Nie zwalnia żadnej spółki z obowiązku kalkulacji odroczonego podatku dochodowego.  
MSR 14 "Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSR 16 "Rzeczowe aktywa trwałe"   Pozwala wyceniać środki trwałe w wartości godziwej (skutki wyceny odnosi się na kapitał własny).  
MSR 17 "Leasing"   Jest bardziej elastyczny przy klasyfikacji umów leasingu - bardziej opiera się na ocenie treści ekonomicznej umowy, a nie zamkniętym katalogu kryteriów.  
MSR 18 "Przychody"   Szczegółowo określa moment ujęcia przychodu.  
MSR 19 "Świadczenia pracownicze"   Dzieli świadczenia pracownicze na więcej kategorii niż uor, określając jednocześnie szczegółowe zasady ich wyceny.  
MSR 20 "Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej"   Pozwala na ujęcie dotacji w aktywach jako zmniejszenia ich wartości bilansowej.  
MSR 21 "Skutki zmian kursów wymiany walut obcych"   Pozwala na sporządzenie sprawozdania finansowego w walucie innej niż polski złoty.  
MSR 23 "Koszty finansowania zewnętrznego"   Wzorcowe podejście MSR 23 zakazuje kapitalizacji kosztów finansowania zewnętrznego (podejście alternatywne dopuszcza jednak taką możliwość).  
MSR 24 "Ujawnianie informacji na temat podmiotów powiązanych"   Zakres podmiotów powiązanych jest o wiele szerszy w MSR 24 niż w uor. Należy ujawniać transakcje np. z członkami rodziny osób zarządzających.  
MSR 26 "Rachunkowość i sprawozdawczość programów świadczeń emerytalnych"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSR 27 "Skonsolidowane i jednostkowe sprawozdania finansowe"   W skład grupy kapitałowej wg MSR 27 wchodzą tylko jednostki zależne. Ponadto MSR 27 uznaje udziały mniejszości za część kapitału własnego grupy kapitałowej.  
MSR 28 "Inwestycje w jednostkach stowarzyszonych"   Nie pozwala na wycenę udziałów w jednostkach stowarzyszonych metodą praw własności w jednostkowym sprawozdaniu finansowym.  
MSR 29 "Sprawozdawczość finansowa w warunkach hiperinflacji"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSR 31 "Udziały we wspólnych przedsięwzięciach"   W uor nie ma definicji wspólnego przedsięwzięcia (ang. joint venture).  
MSR 32 "Instrumenty finansowe? prezentacja"   Zasady prezentacji instrumentów finansowych zawiera rozporządzenie ministra finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.  
MSR 33 "Zysk przypadający na jedną akcję"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSR 34 "Śródroczna sprawozdawczość finansowa"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSR 36 "Utrata wartości aktywów"   Pozwala ustalać zbiorcze odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości dla grup aktywów, które generują środki pieniężne.  
MSR 37 "Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe"   Bardzo szczegółowo opisuje kryteria ujmowania rezerw. Uor nie wprowadza również pojęcia aktywów warunkowych.  
MSR 38 "Wartości niematerialne"   Pozwala wyceniać wartości niematerialne w wartości godziwej (skutki wyceny odnosi się na kapitał własny). MSR 38 pozwala również nie amortyzować wartości niematerialnych o nieokreślonym okresie użytkowania.  
MSR 39 "Instrumenty finansowe? ujmowanie i wycena"   Zasady ujmowania i wyceny instrumentów finansowych zawiera rozporządzenie ministra finansów z 12 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.  
MSR 40 "Nieruchomości inwestycyjne"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSR 41 "Rolnictwo"   Pozwala na początkowe ujęcie produktów rolnych w wartości godziwej.  
MSSF 1 "Zastosowanie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej po raz pierwszy"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSSF 2 "Płatności w formie akcji własnych"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSSF 3 "Połączenia jednostek gospodarczych"   Ujemna wartość firmy wg MSSF 3 uznawana jest jako przychód okresu, w którym nastąpiło połączenie. Natomiast dodatniej wartości firmy nie amortyzuje się.  
MSSF 4 "Umowy ubezpieczeniowe"   Zasady rachunkowości umów ubezpieczeniowych zawiera rozporządzenie ministra finansów z 8 grudnia 2003 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń.  
MSSF 5 "Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana"   Wymaga oddzielnej prezentacji wyniku na działalności zaniechanej w rachunku zysków i strat, podczas gdy uor wymaga jedynie dodatkowych ujawnień w informacji dodatkowej.  
MSSF 6 "Poszukiwanie i ocena zasobów mineralnych"   Brak odpowiednich regulacji w uor.  
MSSF 7 "Instrumenty finansowe? ujawnianie informacji"   Zakres ujawnianych informacji dotyczących instrumentów finansowych zawiera rozporządzenie ministra finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.