Co warto wiedzieć, gdzie szukać pomocy

¦ Uprawnienia pasażerów z tytułu opóźnienia lotu, jego odwołania lub braku miejsca na pokładzie reguluje wspólnotowe rozporządzenie nr 261/2004 WE z 11 lutego 2004 r., które powinno być wywieszone (w języku miejscowym i angielskim) na wszystkich unijnych lotniskach.
¦ Rozporządzenie dotyczy wyłącznie wylotów dokonywanych z krajów UE, a w przypadku przylotów - przewoźników wspólnotowych. Jeśli więc np. pasażer wraca z USA liniami amerykańskimi, zastosowanie mają przepisy amerykańskie, a nie unijne rozporządzenie.
¦ Pasażerowie mogą złożyć skargę na przewoźnika nie tylko w polskim Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (Komisja Ochrony Praw Pasażerów, 00-848 Warszawa, ul. Żelazna 59, tel. 022 520 74 84, faks 022 520 73 47, www.ulc.gov.pl), ale również w jego odpowiednikach w innych państwach członkowskich UE.
¦ Jeżeli pasażerem jest obywatel polski, a przewoźnikiem linie zagraniczne, można się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Warszawie (00-950 Warszawa, plac Powstańców 1, tel. 022 55 60 118, faks 022 55 60 359, www.konsument.gov.pl, e-mail: info@konsument.gov.pl ).