SNCF FRET + GEODIS |
SNCF w dzisiejszej postaci powstała po rozdzieleniu infrastruktury (RFF) od innych spółek koncernu w myśl ustawodawstwa europejskiego. Jak do tej pory nie dokonano faktycznego rodziału poszczególnych obszarów działalności przewozowej oraz pomocniczej od siebie - udziałowcami spółek zależnych są spółki właścicielskie SNCF Participations |
Fret SNCF (fr. fret - ładunek) działająca w obszarze 'transport towarowy i logistyka' nie jest spółką zależną SNCF, lecz jedną z jej dywizji ('métiere'). Faktycznie odrębną grupą jest natomiast operator logistyczny Geodis, w którym SNCF posiada ok. 45% udziałów. |
Fret SNCF znajduje się wciąż w niezbyt dobrej sytuacji finansowej, choć Geodis rekompensuje straty działalności podstawowej Fret SNCF. Na wniosek Rządu Francji, Komisja Europejska wydała zgodę na dofinansowanie tej działalności ze środków publicznych. Ponadto, na rok 2007 planuje się utworzenie holdingu spółek z dywizji Fret - 'Transport et Logistique Partenaires' (który jednak nie obejmie grupy Geodis), tak, aby można było zintegrować bardziej ich działalność oraz osiągnąć efekty synergiczne w obsłudze klienta |
kraj pochodzenia | Francja |
właściciel(e) | Rząd Republiki Francuskiej |
spółka matka | Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) |
SNCF Transport et logistique /Fret SNCF |
profil działalności | przewoźnik kolejowy ładunków, a poprzez grupę Geodis - operator logistyczny |
zasięg | regionalny europejski |
główne obszary biznesowe | podziału obszarów działalności dokonano wg rodzaju działalności oraz spółek, w nich się specjalizujących: |
transport kombinowany - Naviland Cargo, Novatrans, Rouch, Froidcombi, Écorail |
autostrada kolejowa ('Autoroute ferroviaire') - pociągi wahadłowe - CME |
dystrybucja - Districhrono |
transport zbóż - Logistra, CTC |
transport ładunków nuklearnych i ładunków masowych specjalnych - STSI |
transport pojazdów - STVA |
logistyka portowa - Sealogis |
transport międzynarodowy - Fret international |
wagony - France Wagons, Ermewa, SGW |
transport i logistyka terminalowa - VFLI, Garmatex |
usługi finansowe i inne - Segi, Sefergie, Stesimaf, Edifret |
logistyka - grupa Geodis |
w trakcie tworzenia jest wspólna spółka SNCF i La Poste, która specjalizować się będzie w przesyłkach kurierskich przewożonych pociągami wielkich prędkości |
przychody w mln EUR | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
6.287 | 6.650 | 6.448 | 6.595 |
spółki zależne | ok. 350 spółek, z czego główne to - Naviland Cargo, Novatrans, Rouch intermodal, Froidcombi, Sefergie, Districhrono, Garmatex, Ecorail, Logistra, Edifret, Stesimaf, CWS, Cie Modalhor Express Holding, France Wagons, CTC, SGW, SEGI, SARI, Trans-informatique, Fret International (11 spółek), Sealogis (13 spółek), VFLI (13 spółek), Financiere Ermewa, Groupe Ermewa Geneve (8 spółek), Ermewa France (18 spółek), STVA (37 spółek), Geodis (243 spółki) |
udziały w Geodis SA | 45,07% praw głosu, 43,06% udziałów kapitałowych, przy czym udziały te zmienią się w 2007 r w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego sfinansowanym przez SNCF Participations, pozostałe udziały w Geodis są rozproszone - grupa jest notowana na giełdzie |
w tym Geodis |
profil działalności | operator logistyczny |
zasięg | regionalny europejski, przy czym zakup spedycji morskiej i lotniczej od TNT znacznie rozszerzył zasięg geograficzny działalności grupy |
główne obszary biznesowe | transport drogowy |
przesyłki kurierskie i ekspresowe, w tym współpraca z Fedex |
logistyka i spedycja |
przychody w mln EUR | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
3.215,5 | 3.370,6 | 3.595,7 | 3.784,8 |
infrastruktura | transport drogowy - 1.800 ciągników siodłowych, 3.300 naczep, 73 lokalizacje |
spedycja (obecnie po przejęciu TFM - Geodis Wilson) - Europa: 2.442 pracowników, 133 agencje, Ameryka Pn. i Pd.: 467 pracowników, 34 agencje, Afryka: 317 pracowników, 11 agencji, Azja i Pacyfik: 1.387 pracowników, 91 agencji |
logistyka - 12 platform logistycznych w Europie, 100.000 m2 powierzchni magazynowej |
zatrudnienie | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
22.500 | 22.700 | 23.733 | 23.805 |
właściciele | Geodis jest notowana na giełdzie w Paryżu (EURONEXT, CACAllShares, CACMid100, Eurolist B, ticker - GEO). Główni akcjonariusze - SNCF Participations (43,07%), Salvepar (5,85%), pracownicy (5,06%), AGF Vie (5,02%), Autocontrôle (0,77 %), akcje rozproszone - pozostałe |
spółki zależne | 243 podmioty w następujących grupach - Calberson SA, Bourgey Montreuil, Geodis Logistics, Züst Ambrosetti, Vitesse, United Distribution G. |
przejęcia | TFM (TNT Freight Management, dawniej Wilson Logistics), obecnie Geodis Wilson - (listopad 2006 r do luty 2007 r) spedycja morska i lotnicza od TNT; przy czym zakup został sfinansowany poprzez podwyższenie kapitału zakładowego (2007 r) spółki matki o 159 mln EUR i przejęcie go przez SNCF Participations |
uwagi | w 2006 roku zarówno SNCF, jak i Geodis opublikowały sprawozdania z działalności wg standardów IFRS |
przychody podano jako wartości netto, po wyeliminowaniu transakcji wewnętrznych |
kontakt | www.geodis.fr i www.sncf.com |
źródło | SNCF Rapport de Gestion 2006, Geodis Rapport Annuel 2006 oraz strony internetowe grup |