Polecam zakwaterowanie przy rodzinach. Mamy wtedy tanie wyżywienie, a ze względu na samodzielny pokój wygodę i bezpieczeństwo. Poza tym to również okazja, by zobaczyć, jak wygląda życie zwyczajnej gwatemalskiej rodziny, spróbować tradycyjnych potraw i ćwiczyć hiszpański. Jeśli zależy nam na szybkiej i efektywnej nauce, lepiej wziąć więcej lekcji niż oferowane standardowo cztery godziny dziennie. Przesadzać jednak nie należy - po sześciu godzinach dziennie nasza sprawność umysłowa raptownie się obniża. Warto się uczyć jak najdłużej - przyjeżdżać na tydzień po prostu się nie opłaca. Nie warto zabierać z Polski pomocy naukowych - lepiej nie zwiększać bagażu. Przyda się jedynie słowniczek hiszpańsko-polski. Na zagłębianie się w podręczniki gramatyki nie będzie ani czasu, ani potrzeby - nauczyciel wszystko nam wyjaśni.

Nie bójmy się, że nie zrozumiemy wykładów gramatycznych - nauczyciele wiedzą, jak na zasadzie skojarzeń wszystko objaśnić. Dużą pomocą jest znajomość, choćby w stopniu podstawowym, języka angielskiego. To język komunikacji w szkole - zarówno między uczniami, jak z dyrekcją lub nauczycielem, kiedy nasz hiszpański jest jeszcze zbyt ubogi. Poza tym nauczyciele w objaśnianiu słówek wspomagają się słownikami właśnie hiszpańsko-angielskimi. Oczywiście bez angielskiego też można sobie poradzić, ale jest zdecydowanie trudniej. Skuteczność nauki zależy od utrwalania wiedzy. Zamiast po zajęciach zagłębiać się np. w lekturze polskiej książki lub słuchaniu polskiej muzyki, lepiej nastawić się na hiszpański. Może być to choćby oglądanie lokalnej telewizji, rozmowa z gospodarzami, czy załatwianie czegoś w mieście. Spędzanie czasu z innymi uczniami ze szkoły jest bardzo miłe, ale jeśli rozmawiamy po angielsku, trudno o korzyści z nauki.

W Gwatemali jest bardzo wiele szkół językowych, nie tylko w Antigui. Przy ich wyborze nie należy się kierować wyłącznie ceną. Jeśli mamy możliwość, warto zrobić wywiad wśród osób, które się w niej uczą lub uczyły, jakie są warunki do nauki, czy nauczyciele są przygotowani do prowadzenia zajęć, jaka jest atmosfera i zajęcia po lekcjach.