Franczyza w hotelarstwie

¦ Plusy dla franczyzodawcy: możliwość rozwinięcia sieci liczącej dziesiątki, a nawet setki hoteli przy minimalnych nakładach finansowych
> opłaty licencyjne
> oszczędności, które wynikają z tego, że nie trzeba powoływać zarządów i zatrudniać pracowników w poszczególnych krajach i obiektach

dla franczyzobiorcy:
> działanie pod znaną marką, szkolenia
> projekt architektoniczny i analizy rynku, które często dostaje się od franczyzodawcy
> promocja marki i centralny system rezerwacji, o które troszczą się sieci hotelowe

¦ Minusy dla franczyzodawcy:
> nieprzestrzeganie standardów sieci przez niektórych hotelarzy psuje wizerunek marki
> możliwe kłopoty ze ściągnięciem opłat licencyjnych od niektórych franczyzobiorców
> pełna odpowiedzialność za wyniki finansowe danego obiektu i jego ewentualne niepowodzenie, bankructwo

dla franczyzobiorcy:
> opłaty franczyzowe, które są dość dotkliwe (wahają się od 2,1 proc. obrotów w przypadku hoteli grupy Best Western do 11,3 proc. obrotów w przypadku hoteli grupy Marriott)

źródło: ARSS, inf. wł.